پروژه های کشاورزی و دامپروری استان سمنان

به گزارش روابط عمومی بنیاد توسعه و عمران موقوفات کشور

استان سمنان در ناحیه مرکزی ایران قرار گرفته و از شمال با دامنه جنوبی رشته کوه های البرز و از جنوب با دشت کویر هم جوار است. این استان از شمال با استان‌ های مازندران، گلستان و خراسان شمالی همسایه بوده و از جنوب همسایه استان های اصفهان، قم و خراسان جنوبی است. سمنان از غرب به استان تهران و از شرق به استان خراسان رضوی محدود می شود. این استان یکی از استان های پهناور کشور بوده و حدود ۶ درصد کل مساحت ایران را به خود اختصاص داده است.

عمده فعالیت های زیستی و کشاورزی این استان نیز در نواحی شمالی آن متمرکز شده است. در استان سمنان تعداد پروژه های کشاورزی بنیاد توسعه و عمران موقوفات کشور در سال ۱۴۰۰، مجموعا ۳ پروژه زراعی به مساحت ۲۵ هکتار و ۱ پروژه باغبانی به مساحت ۱۰ هکتار اجرا شده است.

این پروژه ها شامل کشت محصولاتی از قبیل جو ۱۸ تن به مساحت (۱۱ هکتار) ، ذرت علوفه ای ۲۰۰ تن به مساحت (۴ هکتار)  و یونجه (۱۱ هکتار) و محصولات باغی شامل باغ پسته (۵ هکتار) می باشد.

لازم بذکر است پنج هکتار از درختان پسته در زمستان سال ۱۴۰۰ احداث شده است. وجود مناطق کویری با زمستان های سرد و تابستان های گرم این اجازه را داده است تا در کنار وجود خاک های تقریباً شور، پسته به یک محصول استراتژیک باغی در این استان تبدیل شود. پسته دامغان یکی از معروف ترین ارقام پسته در بازارهای ایران و جهان به شمار می‌آید. با توجه به مدیریت مناسب در استان عملکرد جو در سال ۱۴۰۰ به  طور متوسط ۱.۷ تن و  ذرت علوفه ای ۲۰۰ تن در هکتار بدست آمده است.

 

  نظرات

دیدگاه ها بسته شده اند.